fbpx

Facebook advertenties. Irritant of verrassend effectief? In dit blog gaan we met een nuchtere blik kijken naar het nut van dit soort advertenties. Want wat denk jij? Zijn Facebook advertenties echt het middel wat we nodig hebben? De voordelen van Facebook advertenties. Laten we die eens even op scherp zetten. Komen ze!

1. Facebook advertenties zijn betaalbaar

Ja, in vergelijking met adverteren op tv, in de krant of in Google. Zeker doen! Als je opzoek bent naar meer bereik, dan is Facebook een ideaal instapmodel. Je kunt bijvoorbeeld voor €5,- per dag al een bericht laten zien aan ruim 200 potentiële klanten. Tegenwoordig zie je dan ook veel startups of beginnende ondernemers gebruik maken van Facebook mogelijkheden. 

2. Wijs zelf aan wie je wilt bereiken

Veel ingewikkelder hoeft het ook niet te zijn. Zodra jij precies weet wie jouw beoogde klanten zijn, kun je deze ook specifiek targeten. Met Facebook kunnen we gebruik maken van alle data die het platform verzameld.

Wat wij zelf handige doelgroepen vinden?

Fans doelgroepen

Je kunt iedereen benaderen die op je website is geweest, in je klantenbestand staat (e-mails), interactie heeft gehad met je Facebook pagina of je Instagram pagina ooit heeft bezocht. Dankzij deze mogelijkheden kun je ‘warme’ leads benaderen met acties en direct sturen op een conversie.

Look a Like doelgroepen

Wil jij meer fans? Benader de mensen die op hen lijken. Dit kun je perfect doen met een “Look a Like doelgroep”. We benaderen mensen die dezelfde statistische eigenschappen hebben als je volgers, je fans en iedereen die al met je bedrijf in aanraking is geweest. Een interessante benadering waarmee je voordeel trekt uit alle data die Facebook verzameld.

Kies zelf de eigenschappen van je doelgroep

Zin om een nieuwe doelgroep te bedienen? Kies zelf in welke plaatsen, dorpen of km-straal je een bericht wilt vertonen. Wil je je bericht aan alleen mannen tonen? Of aan vrouwen tussen de 25 en 40 jaar? Dat kan! Het gaat zelfs nog veel verder.

Laat je bericht bijvoorbeeld alleen zien aan mensen met interesse in biologisch eten of detectiveromans. Wat ook kan? Mensen bereiken die (bijna) jarig zijn, mensen die getrouwd zijn of waarbij hun relatie gecompliceerd is. Zo kan een bedrijf als Tinder zich specifiek richten op bijvoorbeeld singles in de randstad en kan een baby-artikelen bedrijf targeten op: Mensen met een pasgeborene (0 – 12 maanden). Het gaat ver, maar is super handig!

Eindeloos veel testmogelijkheden

Je hebt een doelgroep en een mooi budget om in te stappen. Bijvoorbeeld een dagbudget van €5,-. Wat we dan gaan doen? Testen! Via Facebook adverteren is het mogelijk om binnen één budget verschillende advertenties te laten lopen en deze ook aan verschillende doelgroepen te laten zien.

Laat Facebook vervolgens kiezen waar het budget naar toe gaat door te kiezen voor: “Optimalisatie van campagnebudget”. Zo geeft Facebook voorrang aan de advertenties waarbij hij de meeste resultaten voorspeld. Dit is natuurlijk op basis van data. Ja, we leven in het tijdperk van Big Data. Dit is zo’n mooi voorbeeld daarvan. Profiteren maar.

4. Weet wat je kunt verwachten

Een mooi bijeffect. Tijdens het instellen van je doelgroep en het budget laat Facebook je alvast zien hoeveel mensen je bereikt met jouw instellingen. Hiervoor kun je van te voren goed inschatten of het zin heeft om je advertenties te draaien. Ook kom je er al snel achter of je doelgroep niet té specifiek is, waardoor misschien je budget verlaagd kan worden. 

5. Creativiteit wordt beloond

Creatieve advertenties werken bijzonder goed. Niet alleen zullen opvallende advertenties meer weergaven, likes en reacties krijgen. Ze zijn ook goedkoper. Facebook herkent een goede advertentie meteen en zal daarom een uitstekende advertentie verkiezen boven een “dertien in een dozijn” advertentie. Het effect? Je betaald veel minder. (als je in een creatieve bui bent natuurlijk)

6. Het werkt gewoon goed

Bij COMMAR werken we al jaren met de advertentiemogelijkheden binnen Facebook. Wist jij dat we al veel leuke projecten hebben binnengehaald dankzij dit sociale medium. Dit willen we ook graag voor jou inzetten. Stuur ons gerust een berichtje over de mogelijkheden van dit betaalbare advertentiemiddel. We helpen je graag op weg.

Jeroen

Jeroen

Online Marketeer

Laat een bericht achter, of stel een vraag: