fbpx

Zo ga je goed van start met Google Analytics 4

Wil jij weten wat de impact is van alle online kanalen die je inzet? Kies dan voor een implementatie van Google Analytics of het nieuwe Google Analytics 4. In dit blog leggen we je graag uit wat je met de allerlaatste versie van Google Analytics kunt meten. ‘Meten is weten’ is niet zo’n gek cliché.

De tool om website bezoekers te analyseren

Het woord ‘analytics’ zegt het al een beetje. Je kunt meten, ofwel analyseren, wat er op jouw website gebeurd. Omdat Google in een zin te noemen is met ‘big data’ is het ook niet zo gek dat juist ‘big tech company’ Google deze data beschikbaar maakt. Google Analytics wordt veelal gebruikt door marketeers en websitebeheerders om online gedrag te analyseren. Deze data is namelijk interessant om in te zetten in online advertentie campagnes, als wel te gebruiken voor doelgroepanalyses en bijvoorbeeld het meten van ROI van webshop producten.

nieuwe-data-inzichten-ga4

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is de nieuwste grote makeover van Google Analytics. Sinds 2019 te testen, maar nu ook echt de nieuwe standaard. We zouden wel adviseren om de oude Universal Analytics en nieuwe GA4 naast elkaar te zetten, mocht je er net mee beginnen. Het is namelijk (nog niet) mogelijk om oude data uit de UA property over te zetten naar Google Analytics 4. 

Wat zijn handige opties in Google Analytics 4?

  • Inzicht in wat campagnes opleveren
  • Welke handelingen en acties vinden er plaats op mijn website? Denk ook aan klikken op mailadressen, ingevulde contactformulieren en de route naar jouw winkel
  • Welke bezoekers zijn het meest interessant? Bijvoorbeeld door segmenten aan te maken, bijv. gebruikers tussen de 18 – 25, zodat je kunt zien wat hen onderscheidt qua website gedrag. Ook kun je interesses koppelen aan jouw doelgroep
  • Maak koppelingen met Google Ads, Search Console, voor een volledige crossmediale meting. Krijg direct inzicht in de impact van je campagnes 

GA4 werkt ook op basis van machine learning. GA4 kan dus zelf met adviezen komen. Wij zijn heel benieuwd wat hier vandaan komt. 

Welke voordelen heeft GA4?

  • Er zijn veel meer integraties beschikbaar die voorheen enkel in de betaalde variant van Universal Analytics te vinden zijn.
  • In GA4 worden sommige events, zoals zoekopdrachten bijhouden, automatisch bijgehouden waar je dit bij Universal Analytics nog zelf moet instellen. 
  • In GA4 is er geen sampled data meer waardoor de data waarop je beslissingen neemt nauwkeuriger is. Ofwel, Google gokt niet naar de juiste cijfers, maar meet dit veel adequater door. 
  • Het is toekomstbestendig met bijvoorbeeld betere cross-device metingen dan bij Universal Analytics en er is meer gebruik van Artificial Intelligence. Zeker nu we zien dat mensen echt via verschillende devices de Customer Journey doorloopt. We kunnen ook beter communiceren met het dashboard dankzij de goed werkende zoekfunctie.

Wat zijn de nadelen?

  • Het is echt even wennen aan de interface. 
  • Je moet vanwege de andere werking echt een nieuwe property starten, waardoor je de data voorlopig in twee properties inlaadt. Oude data moet je dus opzoeken in Universal Analytics.

google-analytics-4Tips om goed van start te gaan

Wil je zelf aan de slag? Let dan om te beginnen even op de handigheidjes. Ik heb ze zelf nergens opgezocht, maar door Google Analytics 4 al veel in te zetten voor onze klanten, kwam ik erachter dat ik bepaalde instellingen anders moet gebruiken.

  • Zet gegevensbehoud altijd handmatig op 14 maanden. Zo houdt Google langer de data de gegevens vast van je websitebezoekers. Zo komt je data van nieuwe en terugkerende bezoekers nauwkeuriger over. 
  • Je kunt ook cross-domain tracking instellen. Heb jij veel outbound links naar een externe website die ook binnen jouw organisatie valt? Dan kun je dit hier aangeven. Wel zo makkelijk in je data rapportage. Door hier een custom event voor aan te maken kun je zo nauwkeurig traceren hoe gebruikers zich tussen jouw websites gedragen. 
  • Maak altijd doelgroepen aan. Al is het slechts ter observatie. Juist op basis van die informatie kun je enorm veel inzichten voor je campagne ontdekken. 
  • Wist je dat bouncepercentage niet meer te vinden is in GA4? Je kunt vanaf nu sturen op engagement, en dat zegt eigenlijk ook veel meer over je gebruiker. Engagement wordt gemeten op basis van ‘betrokkenheid van de bezoeker’. Een cijfer welke gebaseerd wordt op het aantal keer scrollen, bekijken van afbeeldingen, video’s en het aantal bekeken pagina’s en de tijd die men hier besteedt. Wat ons betreft een veel betrouwbaarder gegeven.

Wil je meer informatie ontvangen?

Wij zijn enorm enthousiast over de nieuwe interface. Niet alleen versterkt het onze campagnes, we halen ook echt veel uit de data voor onze klant. Het installeren is iets wat we graag voor je oppakken, zodat jij ook maximaal kunt profiteren van je eigen data-inzichten.