fbpx

Wanneer je anno 2020 in gesprek gaat met een marketeer, kun je er niet omheen. SEA en SEO. Twee eigen termen die enorm veel op elkaar lijken. Maar wat betekent het eigenlijk? En nog interessanter. Waarom zijn deze twee korte woorden mogelijk winstgevend voor jouw bedrijf?

Waar staan SEO en SEA voor?

Laten we bij het begin beginnen. SEO is afgekort voor: Search Engine Optimization. Dit omvat eigenlijk alle activiteiten die ervoor zorgen dat jouw webpagina hoog verschijnt in de zoekresultaten van Google. Je weet wel. Die plek waar jij als eerst naartoe gaat als je iets zoekt, iets niet weet of als je online gaat shoppen. 

SEA: Search Engine Advertising, ookwel PPC (Pay-Per-Click), Google Ads of vroeger bekend als Google Adwords. Dit is het systeem waarin jij Google betaalt om je advertentie te weergeven bovenaan de zoekresultaten in Google. Door mee te doen aan de online veiling, kun jij je eigen resultaat boven de organische (SEO, onbetaalde) resultaten plaatsen. Je betaalt voor iedere klik op jouw advertentie.

zoekresultaten-voorbeeld

Hoe herken ik SEA en SEO?

Google zelf maar eens op een product of dienst naar keuze. Ongetwijfeld zul je de advertenties herkennen die naadloos aansluiten op jouw zoekopdracht.

Ter illustratie Google ik op: “Fiets kopen”

Hieronder zie je hoe Google de betaalde resultaten SEA (rood) en onbetaalde SEO (blauw) laat zien wanneer ik mijn zoekopdracht invoer.

Wat als we SEA met SEO vergelijken?

Begrijp goed. Beide methoden zijn bedoeld om meer websitebezoekers aan te trekken tot je website. Om het verschil duidelijk te maken leggen we ze even naast elkaar. 

Vertel, wat is SEA?

Voor SEA heb je een advertentiebudget nodig, waarbij je betaalt per klik, dus per bezoeker. Het grote voordeel? Jouw advertentie is direct terug te zien in de resultaten.

Let er wel op dat je advertentie alleen wordt vertoond zolang jij hiervoor betaalt. Je kunt dus direct nieuwe leads of klanten aantrekken via juist geplaatste advertenties. De regel die marketeers dan ook vaak aanhouden is.

Zolang het meer oplevert dan het kost, is het doorgaan of opschalen.

Vergroot je budget en bereik nog meer potentiële klanten als je ROI hoog genoeg is om op te schalen.

plantjes-euro

En SEO dan?

SEO is in die zin veel minder stuurbaar. Het grote voordeel zit ‘m in het feit dat je niet betaalt om bezoekers te krijgen via Google. Bij SEO investeer je tijd in de relevantie, autoriteit en content van je website en haar webpagina’s.

Zodra jij de meest snelle, relevante en betrouwbare webpagina hebt over een bepaalde zoekintentie (zoekwoorden die specifiek naar een dienst, vraag of product verwijzen) laat Google, gratis en voor niets, jouw webpagina in de resultaten zien.

seo-poster-en-bureau

Je hebt jouw plekje verdiend door het schrijven van een relevante webpagina, ook wel SEO-pagina genoemd. Een pagina geschreven om de vraag van de zoeker (iemand die Google’d) te beantwoorden.

Kan ik zelf aan de slag met SEA?

In de meeste gevallen wordt SEA uitbesteed aan een marketeer. SEA is namelijk een specialisme in adverteren. Het inkopen van advertenties op Google bevat tegenwoordig een scala aan mogelijkheden, waardoor een juiste uitvoer best complex is.

Zo koop je zoekwoorden in, dien je de juiste targeting in te voeren, bepaal je een online doelgroep, schrijf je pakkende advertentietitels- en extensies en is het belangrijk dat de meetbaarheid van je site goed is ingesteld.

Alleen bij een juiste aanpak van meetbaarheid tot het inkopen van zoekwoorden, met een doordachte biedstrategie, kan jouw SEA een winstgevend succes zijn.

Met concurrentie op de markt kunnen kosten per klik (CPC) tegenwoordig wel oplopen tot boven de €10,-. Het is daarom belangrijk dat er zorgvuldig met je budget wordt omgegaan en de instellingen goed staan. Dit kan je veel budget besparen, welke je kunt investeren als advertentiebudget.

aanwijzen-sea-laptop

En zelf aan de slag met SEO?

Ook SEO is een specialisme waarbij een SEO-specialist aan de slag gaat met jouw online omgeving. Niet alleen het schrijven van content is een belangrijke SEO-factor.

Je algehele domeinautoriteit, de snelheid van je website, je URL-structuur en nog ruim 200 factoren zijn van invloed op de ranking in Google. SEO wordt door bedrijven gezien als lange termijn strategie, omdat het een continue stroom aan websitebezoekers (en dus klanten) genereert.

Wanneer je SEO-structuur met doordachte contentpagina’s eenmaal staat kun je maandelijks duizenden bezoekers ontvangen zonder er ook maar één cent voor te betalen. 

SEO vs. SEA, een krachtmeting

Ondanks het maar één letter verschilt, is er een groot verschil tussen beide kampen. De grootste verschillend zien wij in:

  • Tijd tot resultaat 

Lange termijn (SEO) vs. korte termijn (SEA). Een hoge ranking in Google kan met SEO soms wel maanden duren, terwijl je met SEA binnen één dag direct zichtbaar kunt zijn op positie 1 in Google. Wil jij snel een campagne draaien op conversiegerichte zoekwoorden? Kies dan voor SEA. Wil jij langere tijd websitebezoekers binnenhalen op diverse zoekintenties? Kies dan voor SEO. 

  • Inzicht in je resultaten

Meetbaarheid van je resultaten. Via SEA kun je precies zien hoe men op jouw website komt. Vanuit welke stad? Vanaf mobiel of desktop? Zelfs tot het zoekwoord nauwkeurig kunnen we zien waar men vandaan komt. Via SEO weten we eigenlijk alleen de aantallen. We kunnen er ongeveer achterkomen, maar niet zo specifiek als met SEA. 

  • De absolute top in Google haal je met SEA

Betaalde advertenties staan altijd boven de onbetaalde resultaten. Wil je dus echt prominent op #1 staan? Kies dan voor SEA. 

  • Betaald en onbetaald

Het grootste financiële verschil zit ‘m in de kosten. Zodra je niet meer betaalt voor je Google Ads (SEA), zal jouw advertentie niet meer vertoond worden. Echter voor SEO hoef je behalve tijd en energie (misschien wat kosten aan eenmalige opzet door je SEO-specialist) geen dagelijkse advertentiekosten te betalen. 

  • Controle over je investering

Wat het absolute voordeel van SEA is, is het denken in Return On Investment (ROI). Zodra de meetbaarheid klopt, door een juiste koppeling met Google Analytics en het meten van conversies via Google Tag Manager, weet je precies of jouw campagne winstgevend is. Veel bedrijven van formaat adverteren via Google Ads. Simpelweg, omdat het een snelle weg is om meer klanten te krijgen. De advertentiekosten aan Google kun je vaak terugrekenen en terugverdienen aan nieuwe leads die het middel je oplevert.

Kies voor een combinatie van SEO en SEA

Meestal adviseren we met COMMAR om beiden te doen. Niet alleen werk je met SEO aan een snelle, technisch correcte en vindbare site. Je zult ook merken dat een investering in SEO ook je resultaten in SEA bevordert. Andersom geeft SEA jou veel inzichten die je kunt toepassen in je SEO-strategie. Denk aan:

  • Inzichten in zoekwoorden, zoals marges, interactiepercentage en bounces, kunnen vanuit SEA meegenomen worden in je SEO-strategie
  • Je kunt diverse zoekwoord strategieën testen met SEA. Wat werkt neem je mee in je lange termijn SEO visie.
  • Door in zowel betaalde- als onbetaalde resultaten te staan op een zoekwoord, vergroot je de kans dat iemand op jouw website komt met 70%. Vaak zul je zien dat men in dat geval op jouw onbetaalde advertentie klikt, waardoor je hier niet eens extra voor betaalt. 

SEA en SEO inzetten voor een boost in leads?

Je raadt het al. Met COMMAR werken we al jaren met Google Ads en hebben we ook een SEO-specialist in dienst. Vraag een gratis consult aan met Jeroen of laat je vrijblijvend inspireren met een voorstel op maat.

uitleg-sea-door-jeroen
Jeroen

Jeroen

Online Marketeer

Laat een bericht achter, of stel een vraag: