fbpx

In deze blog deel ik je mijn inzichten in conversieoptimalisatie voor webshops. Een webshop succesvol maken is een uitdaging, maar tegelijkertijd geen hogere wiskunde. Het gaat vooral om het draaien aan de juiste knoppen.

Misschien heb je al een webshop. Of sta je juist voor de keuze om een webshop te gaan runnen. In deze blog geef ik je vier handvatten om aan de slag te gaan en (meer) succes te behalen.

Uiteraard zijn er een aantal basisvereisten om verkopen te doen via jouw online winkel. Natuurlijk heb je bezoekers nodig. Daarom is het belangrijk gevonden te worden in de zoekmachines. Dit kun je bevorderen door gevonden te worden op relevante zoekwoorden, bijvoorbeeld door de inzet van Google Ads. Daarmee weet je zeker dat je relevant verkeer aantrekt.

Een andere voorwaarde is dat je onderscheidend moet zijn binnen de markt waarin je acteert. Zorg dat jij die paarse koe bent. Ofwel, val op in een het landschap van shops die soortgelijke producten of diensten aanbieden. Je kunt onderscheidend zijn door je op een specifieke niche te richten. Maar ook door de garanties die je biedt, je prijsstelling en de bereikbaarheid van je klantenservice.

Laten we een spade dieper steken. Naast het feit dat verkeer op je website een voorwaarde is, zijn er nog drie andere knoppen waaraan je kunt draaien om van jouw webshop een succes te maken. In totaal onderscheiden we dus vier factoren. Vier verschillende knoppen waar jij aan kunt draaien. Dat zijn de volgende:

  • Frequentie;
  • Verkeer;
  • Conversie;
  • Gemiddeld orderbedrag.

Frequentie

We beginnen met frequentie. Veel webshops richten zich op het aantrekken van nieuwe klanten. Maar juist het reactiveren van bestaande klanten is het laaghangende fruit. Deze groep kun je sneller verleiden tot nog een aankoop dan een nieuwe klant die nog geen ervaring heeft met jouw shop. Netto verdien je daarom ook meer op deze terugkerende klanten, je zult namelijk minder budget hoeven in te zetten om deze groep een aankoop in jouw webshop te laten doen. Kortom, zorg voor een goede verdeling van aandacht tussen bestaande en nieuwe afnemers.

Praktische tips:

  • E-mailmarketing (Tip: bespaar jezelf werk en automatiseer dit proces).
  • Bedenk wat voor jouw klant een logische vervolgaankoop is na de eerste aankoop en zorg dat je dat betreffende product op het juiste moment weer onder de aandacht brengt.
  • Bedenk en integreer een loyaliteitsstrategie. Bijvoorbeeld door de inzet van spaarpunten.

Verkeer

Hoe meer verkeer op je website, hoe groter de kans op afnemers van jouw product. Mits de kwaliteit van je websiteverkeer gewaarborgd is. Zorg daarom voor een zachte landing vanuit je advertenties. Je kunt op verschillende manieren zorgen voor meer website bezoek. Een belangrijk onderscheid is:

  • Organisch gevonden worden;
  • Gevonden worden via (online) advertising.

Bedenk in beide gevallen waarop je gevonden wilt worden. Wat zijn relevante zoekwoorden voor jouw doelgroep? Hoe groot is het zoekvolume van dat betreffende zoekwoord? Op welke zoekwoorden wordt jouw concurrent gevonden, maar ook welke nog niet?

Praktische tips:

  • Overweeg de inzet van Google Ads. Daarmee bereik je heel gericht degene die al op zoek zijn naar jouw product of dienst. Vraag ons naar de mogelijkheden. We kunnen je vooraf een indicatie geven van het zoekvolume op de relevante zoekwoorden en de kosten per klik.
  • Maak SEO-pagina’s aan. Een goede oplossing voor de lange-termijn.
  • Overweeg de inzet van advertising via social media. Je kunt hier heel gericht je doelgroep targetten.
  • Ga na welke magazines of kranten jouw doelgroep leest, en plaats advertenties.
  • Zorg voor free publicity door zelf de (lokale) pers te benaderen als je ‘groot’ nieuws te brengen hebt.

Conversie

Hoeveel van jouw websitebezoekers gaan over tot een aankoop? Gemiddeld ligt het conversiepercentage rond de 3% á 4%.

Een belangrijke onderdeel van deze hefboom is het juist verzamelen van je data. Zorg dat je Google Analytics dashboard goed is ingericht. Als je twijfelt, schakel een expert in die met je mee kunt kijken. Naast de data die je kunt halen uit Google Analytics kun je je ook richten op informatie over het gebruikersgemak van de website, tot hoever men gemiddeld op je pagina scrolt, enzovoorts. 

Vanuit je data kun je gaan nadenken over hoe jij je conversie kunt gaan optimaliseren. Als je in je analyse bijvoorbeeld ziet dat er veel uitstroom is op een bepaalde pagina waar je niet wilt dat de uitstroom plaatsvindt, kun je de inhoud of de call to action op die pagina heroverwegen.

Check je aanpassing altijd. Je wilt natuurlijk niet dat je bedoelde optimalisatie juist een verslechtering is voor de conversieprestaties.

Praktische tips:

  • Check en optimaliseer je conversieoptimalisatie via tools als Google Analytics en Hotjar.
  • Bedenk en integreer een leadgeneratiecampagne. Gericht op potentiële afnemers die nog niet helemaal over de streep zijn getrokken. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een gratis monster van je product.
  • Implementeer een tool om te A/B testen. Zo kun je heel efficiënt werken aan het optimaliseren van je conversie. Je kunt hiermee onder andere de best werkende call-to-action testen, maar ook het fotogebruik, het kleurgebruik, enzovoorts.

Gemiddeld orderbedrag

Stel dat je kunt bereiken dat elke klant voor 15% meer afrekent dan nu het geval is. Dan heb je simpelweg een 15% hogere jaaromzet. Ambitieus? Zeker. Maar ook realistisch.

Allereerst is het handig om te weten wat je gemiddelde orderbedrag op dit moment is. Dat kun je eenvoudig uitrekenen door je totale omzet te delen het aantal orders.

Je gemiddelde orderbedrag verhogen kan op twee manieren. Door de klant meer producten te laten afnemen of door de klant duurdere producten te laten afnemen.

Praktische tips:

  • Upsell naar een duurdere variant: toon vergelijkbare producten die iets duurder zijn.
  • Cross-sell een extra product.
  • Introduceer gratis verzendkosten vanaf een bepaald bedrag.
  • Pas kortingen toe bij een minimaal te besteden bedrag. Bijvoorbeeld door het gebruik van kortingscodes die geldig zijn vanaf een bepaald bedrag.

Aan de slag?!

Hopelijk heb je inspiratie gekregen van deze blog om (nog) meer succes te halen uit jouw webshop. Wil je een keer met ons sparren? Laat het ons weten. Als je zelf niet handig genoeg bent met alle tools en techniek, we pakken het graag voor je op!

Laat een bericht achter, of stel een vraag: